Wat moet het register omvatten?
De informatie in het register moet overeenkomstig de Europese Verordening
inzake gegevensbescherming (GDPR) en de camerawet zijn.

- de naam en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke en, in
voorkomend geval, van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke, de ver
tegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke en de functionaris voor
de gegevensbescherming; - de wettelijke basis voor de verwerking (wet van 21 maart 2007) en de doeleinden ervan;
- de vermelding van het type plaats (al dan niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats);
- de technische beschrijving van de bewakingscamera’s en, indien het gaat om vaste bewakingscamera’s, hun locatie, in voorkomend geval aangegeven op een plan;
- indien het gaat om tijdelijke of mobiele bewakingscamera’s, de beschrijving van de zones die door deze bewakingscamera’s worden bewaakt en de gebruiksperiodes;
- de informatiewijze met betrekking tot de verwerking (pictogram, aangifte, …);
- de plaats voor het verwerken van de beelden;
- het feit dat het bekijken in real time al dan niet wordt georganiseerd en, in voorkomend geval, de manier waarop dat wordt georganiseerd;
- een beschrijving van de categorieën van gefilmde personen en van de categorieën van persoonsgegevens (voornamelijk beelden);
- de categorieën van ontvangers van persoonsgegevens;
- doorgiften van persoonsgegevens aan een derde land of een internationale
organisatie; - de bewaartermijn van de gegevens (maximum één maand of 3 maanden voor
de risicoplaatsen bepaald door het koninklijk besluit van 6/12/2018); - een algemene beschrijving van de technische en organisatorische beveiligings-
maatregelen, meer bepaald maatregelen die worden genomen om de toegang
door niet-gemachtigde personen te verhinderen en maatregelen die worden
genomen in het kader van de mededeling van gegevens aan derden; - Wanneer het gaat om bewakingscamera’s gericht op de perimeter van een
besloten plaats die een bijzonder risico voor de veiligheid vormt (artikel 8/2
van de camerawet), bevat het register ook het positief advies van de bevoegde
gemeenteraad.

Meer weten?
In het cameradossier op www.besafe.be vindt u:
• de hele wetgeving ter zake;
• de gebruikshandleiding van de aangifte van bewakingscamera’s;
• gedetailleerde uitleg over de camerawet, waaronder de aangifte, het
register en het pictogram;
• de antwoorden op de meest frequente vragen in de “FAQ”-rubriek.
U heeft hulp nodig om uw aangifte in te dienen? Neem contact op met onze
camerahelpdesk van maandag tot vrijdag, tussen 9u en 17u:
• telefonisch op het nummer 02/739.42.80
• via e-mail op het adres helpdeskcamera@eranova.fgov.be
Deze brochure is beschikbaar op www.besafe.be.
Nuttige links
- Brochure: Bezit u een bewakingscamera? 3 niet te vergeten acties
- Het pictogram in jpg-formaat.
- Het koninklijk besluit van 28 mei 2018 tot wijziging van het KB van 10.02.2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt
- De gecoördineerde versie van het koninklijk besluit van 10 februari 2008 tot vaststelling van de wijze waarop wordt aangegeven dat er camerabewaking plaatsvindt
Indien u vragen heeft over de camerawet, kunt u een e-mail sturen naar camera@ibz.be .