Wat moet het register omvatten?

 

De informatie in het register moet overeenkomstig de Europese Verordening
inzake gegevensbescherming (GDPR) en de camerawet zijn.

 
  1. de naam en de contactgegevens van de verwerkingsverantwoordelijke en, in
    voorkomend geval, van de gezamenlijke verwerkingsverantwoordelijke, de ver
    tegenwoordiger van de verwerkingsverantwoordelijke en de functionaris voor
    de gegevensbescherming;
  2. de wettelijke basis voor de verwerking (wet van 21 maart 2007) en de doeleinden ervan;
  3. de vermelding van het type plaats (al dan niet voor het publiek toegankelijke besloten plaats);
  4. de technische beschrijving van de bewakingscamera’s en, indien het gaat om vaste bewakingscamera’s, hun locatie, in voorkomend geval aangegeven op een plan;
  5. indien het gaat om tijdelijke of mobiele bewakingscamera’s, de beschrijving van de zones die door deze bewakingscamera’s worden bewaakt en de gebruiksperiodes;
  6. de informatiewijze met betrekking tot de verwerking (pictogram, aangifte, …);
  7. de plaats voor het verwerken van de beelden;
  8. het feit dat het bekijken in real time al dan niet wordt georganiseerd en, in voorkomend geval, de manier waarop dat wordt georganiseerd;
  9. een beschrijving van de categorieën van gefilmde personen en van de categorieën van persoonsgegevens (voornamelijk beelden);
  10. de categorieën van ontvangers van persoonsgegevens;
  11. doorgiften van persoonsgegevens aan een derde land of een internationale
    organisatie;
  12. de bewaartermijn van de gegevens (maximum één maand of 3 maanden voor
    de risicoplaatsen bepaald door het koninklijk besluit van 6/12/2018);
  13. een algemene beschrijving van de technische en organisatorische beveiligings-
    maatregelen, meer bepaald maatregelen die worden genomen om de toegang
    door niet-gemachtigde personen te verhinderen en maatregelen die worden
    genomen in het kader van de mededeling van gegevens aan derden;
  14. Wanneer het gaat om bewakingscamera’s gericht op de perimeter van een
    besloten plaats die een bijzonder risico voor de veiligheid vormt (artikel 8/2
    van de camerawet), bevat het register ook het positief advies van de bevoegde
    gemeenteraad.
 

Meer weten?


In het cameradossier op www.besafe.be vindt u:


• de hele wetgeving ter zake;
• de gebruikshandleiding van de aangifte van bewakingscamera’s;
• gedetailleerde uitleg over de camerawet, waaronder de aangifte, het
register en het pictogram;
• de antwoorden op de meest frequente vragen in de “FAQ”-rubriek.

U heeft hulp nodig om uw aangifte in te dienen? Neem contact op met onze
camerahelpdesk van maandag tot vrijdag, tussen 9u en 17u:
• telefonisch op het nummer 02/739.42.80
• via e-mail op het adres helpdeskcamera@eranova.fgov.be

Deze brochure is beschikbaar op www.besafe.be.

Indien u vragen heeft over de camerawet, kunt u een e-mail sturen naar camera@ibz.be .

Wat moet het register omvatten ?
Retour en haut
fr_BEFrançais de Belgique